5 September 2012

Efikasno učenje pisanja – praktični saveti za učitelje


Efikasno učenje pisanja – praktični saveti za učitelje

 STABILO eksperta Dr. Christian Marquardt-a

Učenje pisanja prvo, i najvažnije treba biti efikasno. Ali, koji je nabolji način naučiti đake ovome i kako im pomoći da razviju sopstveni rukopis? Stabilov ekspert Dr. Christian Marquardt obezbeđuje neke savete za nastavnike o tome kako da podrže svoje đake u učenju pisanja.


1 Podržavanje individualnih sposobnosti  

Tečni ritam jeste ključ dobro naučenog i izvežbanog pisanja. Efikasno,čitko pisanje je važnije od kopiranja oblika. Dobri pisači unose sopstvenu ličnost u njihovo pisanje. Zato svaki đak treba imati priliku da unese sopstvene sposobnosti u proces učenja pisanja kako bi pisao od samog početka.


2 Učenje iz grešaka

Učenje je efikasnije kada je razigrano. Suviše kruta pravila su prepreka učenju. Stoga nastavnici trebaju napraviti učenicima mesta za kreativnost i da sami iskuse stvari. I hodanje učimo tako što padamo. O greškama treba diskutovati sa decom i njihovo poreklo treba istražiti zajedno. Međutim, treba prihvatiti male hirove, pošto svako,pre ili kasnije, razvija sopstveni stil pisanja.


3 Iskusiti ritam

Oblici slova zapravo ne mogu biti „urezani“ u mozak. Automatski i tečni pokreti odraslih pokazuju da pokreti šake čine osnovu njihovog pisanja. Oni stvaraju oblike iz sopstvenog ritma pisanja. Deca takođe trebaju pronaći ovaj ritam i vežbati ga, pošto jednostavno usporeno ponavljanje oblika ne vodi ka tečnom ritmu pisanja.


4 Uvedite vežbe pre pisanja

Vežbe pre pisanja trebaju formirati deo učenja pisanja slova,i ne trebaju se raditi odvojeno. Prefinjene motorne veštine sadržane u ovakvim vežbama se tako mogu primentiti posebno za učenje pisanja slova. Na primer, krive linije i slova se mogu pisati naizmenično,istom brzinom. Važno je onda pričati sa decom o njihovim iskustvima i utvrditi vezu između krivih linija i ispravnog pisanja.

5 Vežbajte kreativno

Lična ograničenja se najbolje otkrivaju kroz kreativno pisanje. Iskustva sa različitim oblicima,veličinama i brzinom pomažu deci da razumeju hirove pisanja. Ako deca imaju puno varijeteta, mogu najbolje razumeti razliku.


6 Koristite maštu i mentalne slike

Slike mogu biti od pomoći prilikom skretanja pažnje dece na dobar rad ili problematične oblasti. Dečiji um u velikoj meri radi sa slikama,i to im pomaže da lako razumeju stvari. Ako dete isuviše pritiska dok piše,korisno je, na primer, iskoristiti sliku “olovke koja plovi po papiru”. Za vežbanje bržeg pisanja,olovka može “prozujati papirom”.



7 Stvorite nove oblike za one već poznate

Kako bi se deci u početku olakšalo pisanje,slova se mogu stvarati iz oblika sa kojima su već upoznati i koje već umeju sami da proizvedu. “o” ima isti oblik kao i uskršnje jaje ili “P” može biti linija i polovina lopte. Ovi jednostavni oblici već mogu biti napisani i ne moraju se sa mukom kopirati.


8 Pažljivo posmatrajte

Nastavnici ne trebaju na umu imati samo krajnji rezultat,već takođe trebaju da primete put kojim deca dođu do njega. Važno je praviti razliku između stvarnih problema i onih pretpostavljenih. Za mnogu decu koja iskuse poteškoće prilikom pisanja, u pitanju je manje problem motorike, već to da ne mogu da razviju bilo kakve sopstvene strategije koje su odgovarajuće za pisanje, pokazujući, na primer, uočljiv nedostatak ritma.


9 Pronađite odgovarajući položaj

Pisanje je kompleksan pokret,koji uključuje šaku, ruku i rame. Nastavnici moraju biti sigurni da položaj šake i ruke deteta prilikom pisanja ne uzrokuje grčenje.iako je i rame neophodno, nije celokupan gornji deo tela. Šaka i lakat ne trebaju pritiskati površinu prilikom pisanja. Šaka se treba kretati slobodno, kako bi podržala tečno pisanje. Ako se učenici suoče sa teškoćama, na ovo se treba obratiti pažnja, i treba se pozabaviti time zajedno sa decom.


10 Pravilno držanje olovke

Najbolji položaj za držanje olovke jeste između kažiprsta i palca. Grip se podržava srednjim prstom. Šaka i zglobovi prstiju trebaju biti u centralnoj poziciji, kako bi se omogućila veća sloboda pokreta. Ako su zglobovi u neobičnom ili ekstremnom položaju, mišići će se zgrčiti. Međutim, ako se prsti mogu kretati slobodno, pisanje postaje prilično opuštenije.

11 Brzo pisanje

osnova sporog pisanja ne može se poboljšati pukim ponavljanjem. Često dete nije u mogućnosti da uspostavi tečan ritam zato što mu je povezivanje slova teško. Efikasniji pokreti se mogu postići modifikovanjem veze između slova: “ei”, “au” ili “ch” su stoga lakši za povezivanje od “nd” “la” ili “ec”.


12 Iskoristite pojednostavljen kurziv


Pojednostavljen kurziv ima jasne prednosti nad ostalim formama pisanja, kada se uči pisanje: jasno je struktuiran i pojednostavljuje pokrete pisanja. Šta više, smanjuje potrebu da se menja pravac prilikom pojedinačnih pokreta. Ovo sprečava grčenje i zamor.

No comments:

Post a Comment