Efikasno učenje pisanja – praktični saveti za učitelje
STABILO eksperta
Dr. Christian Marquardt-a
Učenje pisanja prvo,
i najvažnije treba biti efikasno. Ali, koji je nabolji način naučiti đake ovome
i kako im pomoći da razviju sopstveni rukopis? Stabilov ekspert Dr. Christian
Marquardt obezbeđuje neke savete za nastavnike o tome kako da podrže svoje đake
u učenju pisanja.
1
Podržavanje individualnih sposobnosti
Tečni ritam jeste ključ dobro naučenog i izvežbanog
pisanja. Efikasno,čitko pisanje je važnije od kopiranja oblika. Dobri pisači
unose sopstvenu ličnost u njihovo pisanje. Zato svaki đak treba imati priliku
da unese sopstvene sposobnosti u proces učenja pisanja kako bi pisao od samog
početka.
2
Učenje iz grešaka
Učenje je efikasnije kada je razigrano. Suviše kruta
pravila su prepreka učenju. Stoga nastavnici trebaju napraviti učenicima mesta
za kreativnost i da sami iskuse stvari. I hodanje učimo tako što padamo. O
greškama treba diskutovati sa decom i njihovo poreklo treba istražiti zajedno.
Međutim, treba prihvatiti male hirove, pošto svako,pre ili kasnije, razvija
sopstveni stil pisanja.
3
Iskusiti ritam
Oblici slova zapravo ne mogu biti „urezani“ u mozak.
Automatski i tečni pokreti odraslih pokazuju da pokreti šake čine osnovu
njihovog pisanja. Oni stvaraju oblike iz sopstvenog ritma pisanja. Deca takođe
trebaju pronaći ovaj ritam i vežbati ga, pošto jednostavno usporeno ponavljanje
oblika ne vodi ka tečnom ritmu pisanja.
4
Uvedite vežbe pre pisanja
Vežbe pre pisanja trebaju formirati deo učenja pisanja slova,i ne trebaju
se raditi odvojeno. Prefinjene motorne veštine sadržane u ovakvim vežbama se
tako mogu primentiti posebno za učenje pisanja slova. Na primer, krive linije i
slova se mogu pisati naizmenično,istom brzinom. Važno je onda pričati sa decom
o njihovim iskustvima i utvrditi vezu između krivih linija i ispravnog pisanja.
5
Vežbajte kreativno
Lična
ograničenja se najbolje otkrivaju kroz kreativno pisanje. Iskustva sa
različitim oblicima,veličinama i brzinom pomažu deci da razumeju hirove
pisanja. Ako deca imaju puno varijeteta, mogu najbolje razumeti razliku.
6
Koristite maštu i mentalne slike
Slike mogu
biti od pomoći prilikom skretanja pažnje dece na dobar rad ili problematične
oblasti. Dečiji um u velikoj meri radi sa slikama,i to im pomaže da lako
razumeju stvari. Ako dete isuviše pritiska dok piše,korisno je, na primer,
iskoristiti sliku “olovke koja plovi po papiru”. Za vežbanje bržeg
pisanja,olovka može “prozujati papirom”.
7
Stvorite nove oblike za one već poznate
Kako bi se
deci u početku olakšalo pisanje,slova se mogu stvarati iz oblika sa kojima su
već upoznati i koje već umeju sami da proizvedu. “o” ima isti oblik kao i
uskršnje jaje ili “P” može biti linija i polovina lopte. Ovi jednostavni oblici
već mogu biti napisani i ne moraju se sa mukom kopirati.
8
Pažljivo posmatrajte
Nastavnici
ne trebaju na umu imati samo krajnji rezultat,već takođe trebaju da primete put
kojim deca dođu do njega. Važno je praviti razliku između stvarnih problema i
onih pretpostavljenih. Za mnogu decu koja iskuse poteškoće prilikom pisanja, u
pitanju je manje problem motorike, već to da ne mogu da razviju bilo kakve
sopstvene strategije koje su odgovarajuće za pisanje, pokazujući, na primer,
uočljiv nedostatak ritma.
9
Pronađite odgovarajući položaj
Pisanje je
kompleksan pokret,koji uključuje šaku, ruku i rame. Nastavnici moraju biti
sigurni da položaj šake i ruke deteta prilikom pisanja ne uzrokuje grčenje.iako
je i rame neophodno, nije celokupan gornji deo tela. Šaka i lakat ne trebaju
pritiskati površinu prilikom pisanja. Šaka se treba kretati slobodno, kako bi
podržala tečno pisanje. Ako se učenici suoče sa teškoćama, na ovo se treba
obratiti pažnja, i treba se pozabaviti time zajedno sa decom.
10
Pravilno držanje olovke
Najbolji položaj za držanje olovke jeste između kažiprsta i palca. Grip
se podržava srednjim prstom. Šaka i zglobovi prstiju trebaju biti u centralnoj
poziciji, kako bi se omogućila veća sloboda pokreta. Ako su zglobovi u
neobičnom ili ekstremnom položaju, mišići će se zgrčiti. Međutim, ako se prsti
mogu kretati slobodno, pisanje postaje prilično opuštenije.
11
Brzo pisanje
osnova
sporog pisanja ne može se poboljšati pukim ponavljanjem. Često dete nije u
mogućnosti da uspostavi tečan ritam zato što mu je povezivanje slova teško.
Efikasniji pokreti se mogu postići modifikovanjem veze između slova: “ei”, “au”
ili “ch” su stoga lakši za povezivanje od “nd” “la” ili “ec”.
12 Iskoristite pojednostavljen kurziv
Pojednostavljen
kurziv ima jasne prednosti nad ostalim formama pisanja, kada se uči pisanje:
jasno je struktuiran i pojednostavljuje pokrete pisanja. Šta više, smanjuje
potrebu da se menja pravac prilikom pojedinačnih pokreta. Ovo sprečava grčenje
i zamor.
No comments:
Post a Comment