24 January 2014

OD PRVOG HVATA DO PISANJA




OD PRVOG HVATA DO PISANJA 



Možda nikada nećemo naučiti kako se koristi dleto i od drveta prave divni predmeti, ali postoje predmeti za koje svi moraju naučiti kako se koriste. Pre svega to su pribor za jelo i pribor za pisanje. A tu ima razlike. Ovladavanje korišćenja kašike iziskuje kraće uvežbavanje, dok korišćenje pribora za pisanje ima svoj razvojni tok, traje mnogo duže, prolazi kroz brojne faze i zahteva vežbanje.

          Kada dete krene u školu, tada, uz puno pažnje i zalaganja, uči da piše i čita. A već naredne godine dete koristi čitanje i pisanje da bi učilo, tj. čitanje i pisanje koristi kao sredstvo za sticanje novih znanja. 



            KAKO SE RAZVIJA SPOSOBNOST PISANJA?


U skladu sa zakonitostima opšteg motornog i perceptivnog razvoja teče i razvoj veština neophodnih za pisanje. Počinje sa fazom hvatanja, preko razvoja hvata, razvoja fine motorike, grafomotorike do pisanja.

Osnovne zakonitosti psihomotornog razvoja su:
-         razvoj teče cefalokaudalno ( od glave prema trupu )
-         proksimo-distalno ( od centra ka periferiji )
-         od grube motorike ka finoj motorici

Govorimo o fazama koje predhode pisanju:

-         od hvatanja do hvata
-         razvoj fine motorike
-         razvoj grafomotorike


ŠTA MOŽEMO UČINITI DA DETE BUDE ZADOVOLJNIJE A PISANJE USPEŠNIJE?

          Postoje segmenti na koje možemo da utičemo i koje bismo mogli nazvati logistikom, a to su : Postura/ položaj tela pri pisanju, Pozicija/ odnos tela deteta koje piše u odnosu na radnu površinu, Podučavanje/adekvatne metode rada, Pribor/ergonomičnost i kvalitet.

          Poseban segment je prilagođavanje ambijenta levorukoj deci radi postizanja njihove pune uspešnosti.








                                                                    Milica Vakić
                                                                    dipl.logoped

No comments:

Post a Comment