OD PRVOG HVATA DO PISANJA
Možda nikada nećemo naučiti kako se koristi dleto i od drveta prave divni
predmeti, ali postoje predmeti za koje svi moraju naučiti kako se koriste. Pre
svega to su pribor za jelo i pribor za pisanje. A tu ima razlike. Ovladavanje
korišćenja kašike iziskuje kraće uvežbavanje, dok korišćenje pribora za pisanje
ima svoj razvojni tok, traje mnogo duže, prolazi kroz brojne faze i zahteva
vežbanje.
Kada dete krene u školu,
tada, uz puno pažnje i zalaganja, uči da piše i čita. A već naredne godine dete
koristi čitanje i pisanje da bi učilo, tj. čitanje i pisanje koristi kao
sredstvo za sticanje novih znanja.
KAKO SE RAZVIJA
SPOSOBNOST PISANJA?
U skladu sa zakonitostima opšteg motornog i perceptivnog razvoja teče i
razvoj veština neophodnih za pisanje. Počinje sa fazom hvatanja, preko razvoja
hvata, razvoja fine motorike, grafomotorike do pisanja.
Osnovne zakonitosti psihomotornog razvoja su:
-
razvoj teče cefalokaudalno ( od glave prema trupu )
-
proksimo-distalno ( od centra ka periferiji )
-
od grube motorike ka finoj motorici
Govorimo o fazama koje predhode pisanju:
-
od hvatanja do hvata
-
razvoj fine motorike
-
razvoj grafomotorike
ŠTA MOŽEMO UČINITI DA DETE BUDE ZADOVOLJNIJE A PISANJE USPEŠNIJE?
Postoje segmenti na koje
možemo da utičemo i koje bismo mogli nazvati logistikom, a to su : Postura/ položaj tela pri
pisanju, Pozicija/ odnos tela
deteta koje piše u odnosu na radnu površinu, Podučavanje/adekvatne metode rada, Pribor/ergonomičnost i kvalitet.
Poseban segment je
prilagođavanje ambijenta levorukoj deci radi postizanja njihove pune
uspešnosti.
Milica Vakić
dipl.logoped
No comments:
Post a Comment