Učenje pisanja
na pravi način
Veruje se da je ‘digitalna era’ dovela
do pogoršanja rukopisa, jer sve veći broj dece od najranijeg uzrasta koristi
tehnologiju. Istraživanje iz 2008. godine je utvrdilo da jedno od troje
dece imaju problema sa rukopisom, dok gotovo jedno od petoro počinju da pišu
jezikom SMS-a kada olovkom dodirnu papir, i postoje zabrinutosti da će ovo
pogoršanje uticati na učenje i akademski razvoj. Dr Christian Marquardt, neuro-psiholog
i konsultant za STABILO EASY Ergonomics asortiman govori o značaju rukopisa i
načinima na koje možemo da pomognemo deci da zavole da pišu.
Rukopis je ključni deo obrazovne
alatke za dete
Iako svakako da postoje brojne velike koristi od upotrebe tehnologije u
obrazovanju, ne bi trebalo da dopustimo da ‘umetnost’ rukopisa nestane među
mladim učenicima. Rukopis je suštinski deo akademskog putovanja u ranom uzrastu
deteta, i to iz brojnih razloga: najvažnija je korelacija između procesa
pisanja i čitanja koji često idu jedan uz drugi. Jednostavno, dok pišemo,
čitamo. Od identifikacije slova u reči do kompleksnije strukture rečenica i
sintaksi, pisanje i čitanje su nerazdvojni.
Značaj pisanja za učenje je takođe pitanje procesa. Sadržaj pisanog teksta
je bolje predstavljen u našoj memoriji. Ukoliko je mladim učenicima pisanje
previše teško, veći deo njihovog mentalnog kapaciteta
se zauzima za zadato, čime je kreativnost smanjena, a otežan fokus na
spelovanje i ono o čemu se radi. Jednostavno rečeno, tečan rukopis decu stavlja
u bolju poziciju da uče.
Šta možemo da uradimo da ohrabrimo tečan i ugodan rukopis?
Proces kopiranja
slova alfabeta sa naglaskom na tačnost mogu biti težak zadatak za neku decu i
time ukorene otpor prema učenju pisanja, koji je teško savladati. Pored toga,
konstantno usporeno pisanje mogu često prikriti samo-organizaciju automatskih
pokreta pisanja. Umesto toga bi trebalo da se fokusiramo na razvoj obrazaca i motoričkih
veština potrebnih za tečno pisanje. Odrasli pišu brzo, tečno i individualno.
Tokom procesa učenja, slova alfabeta su obrasci koje je potrebno transformisati
i personalizovati kako bi se omogućilo individualno i efikasno pisanje. Kao
odrasli, možemo da vidimo kako se naš rukopis menja sa raspoloženjem. To je
zbog toga što je proces automatizovan za nas i omogućava nam više vremena za
razmišljanje i kreativnost. Pri učenju pisanja, nedostatak kreativnosti znači
da je deci teško da transformišu dati alfabet u stil rukopisa sa kojim su
najkomforniji i najefikasniji, i stoga će moći da budu ostvareni uz najmanje
napora.
Prave alatke za posao
Zbog čega je
važna hemijska olovka? Kreativnost i efikasnost su važni i detetu su potrebne
alatke koje odgovaraju zadatku kako bi se omogućilo da kreativnost i
personalizacija cvetaju. Ako im se sviđaju hemijska olovka ili olovka, biće
spremniji da je koriste, čime im se i pisanje čini lakšim, čime im je omogućeno
da automatizuju proces pisanja i više razmišljanja posvete tome šta pišu, umesto kako ga pišu. Pustite da dete nađe hemijsku ili olovku koji mu
odgovaraju, koji su ergonomski dizajnirani da lepo pristaju u njihove male
šake, i koje navode prste u pravilan položaj kako bi se umanjila nelagodnost
koja se dovodi u vezu sa automatizacijom ovih repetitivnih motoričkih kontrola.
Čak je i boja hemijske olovke važna, jer ako se deci sviđa, uživaće da je
koriste, vodiće više računa o rezultatu i koristiće je duže vremenske periode.
Na kraju, zadatak pisanja je kreativan i deci bi trebalo pokazati na koji
način rukopis nudi priliku ličnog pečata na njihov rad. Činjenjem da zadatak
bude ugodan mališanima pokazuje da tehnologija ne polaže sva prava na zabavu!
No comments:
Post a Comment