30 July 2013

Učenje pisanja na pravi način



Učenje pisanja na pravi način

Veruje se da je ‘digitalna era’ dovela do pogoršanja rukopisa, jer sve veći broj dece od najranijeg uzrasta koristi tehnologiju.  Istraživanje iz 2008. godine je utvrdilo da jedno od troje dece imaju problema sa rukopisom, dok gotovo jedno od petoro počinju da pišu jezikom SMS-a kada olovkom dodirnu papir, i postoje zabrinutosti da će ovo pogoršanje uticati na učenje i akademski razvoj. Dr Christian Marquardt, neuro-psiholog i konsultant za STABILO EASY Ergonomics asortiman govori o značaju rukopisa i načinima na koje možemo da pomognemo deci da zavole da pišu.


Rukopis je ključni deo obrazovne alatke za dete

Iako svakako da postoje brojne velike koristi od upotrebe tehnologije u obrazovanju, ne bi trebalo da dopustimo da ‘umetnost’ rukopisa nestane među mladim učenicima. Rukopis je suštinski deo akademskog putovanja u ranom uzrastu deteta, i to iz brojnih razloga: najvažnija je korelacija između procesa pisanja i čitanja koji često idu jedan uz drugi. Jednostavno, dok pišemo, čitamo. Od identifikacije slova u reči do kompleksnije strukture rečenica i sintaksi, pisanje i čitanje su nerazdvojni. 

Značaj pisanja za učenje je takođe pitanje procesa. Sadržaj pisanog teksta je bolje predstavljen u našoj memoriji. Ukoliko je mladim učenicima pisanje previše teško, veći deo njihovog mentalnog kapaciteta se zauzima za zadato, čime je kreativnost smanjena, a otežan fokus na spelovanje i ono o čemu se radi. Jednostavno rečeno, tečan rukopis decu stavlja u bolju poziciju da uče.

Šta možemo da uradimo da ohrabrimo tečan i ugodan rukopis?

Proces kopiranja slova alfabeta sa naglaskom na tačnost mogu biti težak zadatak za neku decu i time ukorene otpor prema učenju pisanja, koji je teško savladati. Pored toga, konstantno usporeno pisanje mogu često prikriti samo-organizaciju automatskih pokreta pisanja. Umesto toga bi trebalo da se fokusiramo na razvoj obrazaca i motoričkih veština potrebnih za tečno pisanje. Odrasli pišu brzo, tečno i individualno. Tokom procesa učenja, slova alfabeta su obrasci koje je potrebno transformisati i personalizovati kako bi se omogućilo individualno i efikasno pisanje. Kao odrasli, možemo da vidimo kako se naš rukopis menja sa raspoloženjem. To je zbog toga što je proces automatizovan za nas i omogućava nam više vremena za razmišljanje i kreativnost. Pri učenju pisanja, nedostatak kreativnosti znači da je deci teško da transformišu dati alfabet u stil rukopisa sa kojim su najkomforniji i najefikasniji, i stoga će moći da budu ostvareni uz najmanje napora. 

Prave alatke za posao

Zbog čega je važna hemijska olovka? Kreativnost i efikasnost su važni i detetu su potrebne alatke koje odgovaraju zadatku kako bi se omogućilo da kreativnost i personalizacija cvetaju. Ako im se sviđaju hemijska olovka ili olovka, biće spremniji da je koriste, čime im se i pisanje čini lakšim, čime im je omogućeno da automatizuju proces pisanja i više razmišljanja posvete tome šta pišu, umesto kako ga pišu. Pustite da dete nađe hemijsku ili olovku koji mu odgovaraju, koji su ergonomski dizajnirani da lepo pristaju u njihove male šake, i koje navode prste u pravilan položaj kako bi se umanjila nelagodnost koja se dovodi u vezu sa automatizacijom ovih repetitivnih motoričkih kontrola. Čak je i boja hemijske olovke važna, jer ako se deci sviđa, uživaće da je koriste, vodiće više računa o rezultatu i koristiće je duže vremenske periode. 

Na kraju, zadatak pisanja je kreativan i deci bi trebalo pokazati na koji način rukopis nudi priliku ličnog pečata na njihov rad. Činjenjem da zadatak bude ugodan mališanima pokazuje da tehnologija ne polaže sva prava na zabavu!

No comments:

Post a Comment